5 tips om dichter bij jezelf te komen

Dichter bij jezelf komen en blijven zijn voor velen begrippen waar ze maar moeilijk mee uit de voeten kunnen. Begrijpelijk, want wat houdt het nu eigenlijk in om dichtbij jezelf te zijn en vooral ook, hoe doe je dat? En wat levert het je op? Ik leg het je hier uit aan de hand van een voorbeeld. Je kent ze vast van die dagen dat je druk, druk, druk bent. Iedereen wil wat van je en voor je het weet vergeet je rust te pakken om je lunch naar binnen te werken. En de volgende keer dat je denkt met je ogen te knipperen is de dag alweer aan je voorbij gesjeesd. Op zulke dagen is het helemaal belangrijk om bij jezelf te kunnen checken of je jezelf niet voorbij loopt.

Waarom is het goed om dichter bij je eigen binnenwereld te komen?

Dichter bij je eigen binnenwereld komen en zijn heeft als grote voordeel dat je voelt of je iets aan het doen bent vanuit je hoofd (doelgericht) of vanuit je innerlijke gerichtheid. Ons hoofd kan al snel van alles ergens van vinden, ze pusht, geeft kritiek, is perfectionistisch, streng en vind dat we nog best wel een tandje erbij kunnen zetten. Als de balans tussen luisteren naar je hoofd en luisteren naar je binnenwereld zoek is en je vooral doet wat je hoofd zegt ga je al gauw over grenzen heen. Vaak zonder er erg in te hebben. Dichter bij je eigen binnenwereld zijn laat je op een natuurlijke manier ervaren wanneer genoeg, genoeg is. Je gaat dan mee in je eigen natuurlijke stroom. Het geeft rust, verbinding, vertrouwen en zelfvertrouwen.

Dichter bij jezelf blijven?

Je leest vast weleens tips over hoe je dichter bij jezelf kunt blijven. Maar wat ze vaak vergeten is dat daarvoor eerst nog een andere stap te zetten is. Namelijk die van dichtbij jezelf komen! Als het voor jou niet zo vanzelfsprekend is om dichtbij jezelf te zijn kan dat nog best wat oefening vragen. Misschien weet je van jezelf dat je veel in je hoofd zit, sensitief bent of dat je het, net als ik, de normaalste zaak van de wereld vond om bij de ander in te tunen, maar niet bij mezelf. Je kunt je nu vast wel indenken dat je een nieuwe weg moet vinden. En dat dat vraagt om geduld en tijd.

“Om dichter bij jezelf te blijven moet je eerst dichtbij jezelf komen!”
Bij-jezelf-komen

Tips om dichter bij jezelf te komen en blijven

Tip 1 – Start de dag in een rustig tempo op

Een goede oefening om de aandacht bij jezelf te krijgen is om heel bewust te vertragen. Loop bijvoorbeeld van je slaapkamer naar de badkamer in slow motion. Til heel bewust je voet voor voet af en voel dan hoe je voet de grond raakt. Voel dan of de ondergrond koud, vochtig, hard, zacht is? Registreer maar eens wat er met je aandacht gebeurt.

Tip 2 – Plan korte zelf-momenten

Plan voor jezelf vaste momenten in waarin je met je aandacht naar jezelf gaat. Neem een korte 3 minuten adempauze.

  • Ga met je aandacht naar je ademhaling. Je hoeft niets te veranderen. Voel alleen waar hij zit.
  • Bedenk je hoe je je nu voelt. Nu op dit moment.
  • Ga met je aandacht naar buiten toe. Misschien vallen je ineens geluiden op. Wat hoor je?
  • Maak dan weer contact langzaam met je omgeving.
  • Voel je weer de verbinding met jezelf? Dan kun je er weer tegenaan!

Tip 3 – Bedenk voor wie je iets doet

Ga eens rustig zitten en vraag je af voor wie je zo hard werkt. Is dat voor jezelf of voor die ander? Een goede raadgever is om in je lijf te voelen. Voel je stress of spanning dan weet je dat je niet jouw eigen innerlijke stroom hebt gevolgd.

Tip 4 – Doe eens wat je heel graag zou willen doen

Misschien lijkt deze wat vreemd, maar hij werkt als een tierelier. Ga eens doen wat je heel graag zou willen doen maar veel te weinig doet. Is dat een boek lezen, schommelen, in je eentje wadlopen, lekker met je voeten in de klei staan of zou je met je handen in de klei willen kneden? En als je dan zo lekker doet waar jij gelukkig van wordt, ben je dan stiekem niet trots op jezelf? Voel eens in je lijf.

Tip 5 – Besef dat je anders hoort te zijn

Weet dat ieder mens zijn eigen kijk op de wereld heeft. Dat is ook logisch. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijkheid en normen en waarden meegekregen. Dus eenzelfde situatie kan iets anders voor iemand anders betekenen. Wat niet wil zeggen dat jij jouw standpunt dan aan moet passen. Je mag echt dicht bij jezelf daarin blijven. Het is niet fout om het anders te zien. Het is heel normaal dat je het anders ziet. Dat mag er zijn en dat is oké.

Gun jezelf, jezelf te zijn

Geef jezelf de tijd om te mogen proberen. Te mogen dromen en te mogen proeven van wat dicht bij jezelf zijn oplevert en ervaar simpelweg rust.

Gewoon je eigen leven leiden, we verlangen er allemaal naar. Maar het ook daadwerkelijk doen vraagt van je om in jezelf te investeren. De weg naar je eigen binnenwereld heeft het nodig om aanwezig te zijn in je lijf. Zodat je daar kunt ontdekken wat er is in jouw binnenwereld. En je daar nog kunt ontdekken hoe je in je eigen stroom kunt zijn. Ga op reis in de grenzeloze diepte, die refereert naar onze oorspronkelijke natuur. De zee van binnen is er niet één om in te verdrinken, maar geeft juist richting vanuit je eigen diepere golfstroom. Leer de aanwijzingen van je innerlijk kompas te gebruiken waarop je kunt navigeren.

In het 4 maanden traject van ‘Thuiskomen’ ga je op reis in jezelf. We gaan daarin met de Empty space als ingang op onderzoek zodat jouw denken rustiger kan worden. Je ervaart wat het je oplevert om dichtbij jezelf te zijn te leven vanuit de natuurlijke stroom die altijd in jou aanwezig is. De weg is dan vrij om thuis te zijn bij jezelf. Wil je ook dichter bij jezelf komen? Zie: 4-maanden-traject.

Kom in 4 maanden dichter bij jezelf

=

Staat jouw hoofd altijd aan?

=

Voel je weinig verbinding met jezelf en/of anderen?

=

Ben je vaak moe?

=

Ben je altijd aan het kijken naar de volgende actie?

=

Ben je weinig in het hier en nu?

Kom uit je hoofd en stap in je leven door 4 maanden op onderoek te gaan in jezelf. Laat je hoofd en lijf weer samenwerken als een gesmeerd lopend team, samen zijn ze superkrachtig! Wanneer je voelt dat je genoeg bent zal je echte rust ervaren.